Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku

Brak relacji.

Wystąpił błąd w połączeniu.

EDUKACJA

Strzałka skierowana w dół
W muzeum prowadzone są różne formy edukacji, kierowane nie tylko do dzieci i młodzieży szkolnej, ale również do innych grup wiekowych.

Lekcje na zamówienie

propozycje tematów lekcji prosimy zgłaszać co najmniej na miesiąc przed organizacją spotkania

Kontakt

+48-22 758 93 63
508 300 698
stawisko@stawisko.pl

Cennik

4 zł od osoby
+ bilet wstępu do muzeum

Elementy biografii twórczej Jarosława Iwaszkiewicza w kontekście stawiskiego domu

Biografia Jarosława Iwaszkiewicza przeplatana jest historiami związanymi z powstaniem wybranych utworów i osobami, które przewinęły się przez życie pisarza i Stawisko, niektóre z nich stały się pierwowzorami postaci literackich w jego utworach. W zależności od wieku i przygotowania grupy omawia się zagadnienie warsztatu literackiego pisarza. Na potrzeby lekcji eksponowane są pierwsze wydania utworów, a nawet rękopisy Iwaszkiewicza.

Lekcję prowadzi

Ewa Cieślak, Beata Zybała, Robert Papieski

Stawiskie zwierzęta

Historia Stawiska i biografie jego mieszkańców: poety Jarosława Iwaszkiewicza, jego żony Anny z d. Lilpop, sióstr Jarosława Heleny i Jadwigi opowiedziana historiami zwierząt – równoprawnych mieszkańców domu. Czytane są fragmenty książki Anny Iwaszkiewiczowej Nasze zwierzęta oraz wspominane opowiadania i wiersze Jarosława Iwaszkiewicza, których bohaterami lub pretekstami do ich powstania są stawiskie zwierzęta – psy, koty, konie.
Lekcja ilustrowana jest pokazem fotografii i rysunków przedstawiającymi zwierzęta – od papugi Kokosi, którą mała Hania  dostała od swego ojca Stanisława Lilpopa w 1911 roku po ostatniego psa Jarosława Iwaszkiewicza – Migdała.

Lekcję prowadzi

Ewa Cieślak

Ciekawe przedmioty w zbiorach Stawiska

Układ i wystrój mieszkalnych pomieszczeń domu Iwaszkiewiczów pozostał w dużej mierze niezmieniony. Pokój stołowy, bibliotekę, sypialnię czy gabinet pisarza wypełniają sprzęty, których przez pół wieku używali mieszkańcy. Kolekcja Muzeum w Stawisku obejmuje więc eksponaty o bardzo różnym charakterze – wśród cennych dzieł sztuki, rękopisów dzieł literackich, fotografii i ciekawych przykładów rzemiosła artystycznego znajdują się liczne przedmioty codziennego użytku. Lekcja ma na celu przybliżenie ich funkcji i historii w kontekście biografii Jarosława Iwaszkiewicza. Może być dostosowana do potrzeb zarówno młodszych dzieci, jak i młodzieży lub osób dorosłych.

Lekcję prowadzi

Ewa Cieślak, Zofia Zdziech

Znajdź mnie – zwiedzanie muzeum inaczej

Gra edukacyjna pokazująca muzeum jako dom rodzinny o bogatych tradycjach i historii, miejsce autentyczne, gdzie mieszkał znany pisarz z rodziną, miejsce, w którym toczyło się bujne życie. Na przykładzie bardzo różnorodnych przedmiotów z ekspozycji stałej muzeum uczestnicy poznają nie tylko historię domu i jego mieszkańców, ale także sposoby opisu dzieł sztuki i innych eksponatów muzealnych.

Lekcję prowadzi

Ewa Cieślak, Beata Zybała

Słownik, pióro i kałamarz - jak powstają książki

Lekcja prowadzona jest w formie opowieści i rozmowy. Celem lekcji jest budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Podczas spotkania zostaną poruszone zagadnienia związane z pracą pisarza. Zastanowimy się: co to jest księgozbiór, czym jest biały kruk, skąd wzięły się książki, które dzieci mają w swoich domach? Czy mają takie książki, które chętnie poleciłyby i pożyczyły swoim rówieśnikom? Czy wiedzą, kto pisze książki? Dzieci dowiedzą się, jakie przedmioty można znaleźć w gabinecie pisarza: maszynę do pisania, pióro i kałamarz, słownik języka polskiego.

Lekcję prowadzi

Zofia Zdziech

Mali odkrywcy w Stawisku - pierwsza wizyta w muzeum

Lekcja prowadzona jest w formie rozmowy oraz pracy warsztatowej. Dzieci zapoznają się z muzeum, nauczą zasad zachowania w pomieszczeniach ekspozycyjnych, poznają zadania instytucji, historie najważniejszych eksponatów Muzeum w Stawisku. Podczas spotkania wytłumaczymy istotne pojęcia związane z wizytą w muzeum, takie jak: eksponat, zabytek, kolekcja, dzieło sztuki. Zastanowimy się, co to oznacza, że dany przedmiot jest cenny; sprawdzimy, co można zobaczyć na wystawie. W części warsztatowej zbudujemy własną wystawę czasową, której towarzyszyć będzie opowieść, jak takie ekspozycje przygotowuje się w muzeach. Następnie dzieci wykonają rysunkowe karty do katalogu przygotowanej wystawy. Gotowy katalog trafia na pamiątkę do przedszkola lub szkoły.

Lekcję prowadzi

Zofia Zdziech